ورق کامپوزیت پلیمری چیست؟ چه کاربردی دارد؟

محتوای جدول

ورق کامپوزیت پلیمری چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در ترکیب ساختار این ورق پلیمری از وینیل استر، پلی‌استر، الیاف تقویت کننده، فیلرها و اپوکسی بکار رفته است. این ورق با توجه به چنین ترکیب های متنوعی که دارد از متریال های مختلفی ساخته می شود. اگر بخواهیم کامپوزیت را به صورت جداگانه معنی کنیم باید به این شکل بیان کنیم که کامپوزیت به معنی ترکیب چند ماده و عنصرهای مختلف در کنار هم است.

ترکیب شدن مواد مذکور در تهیه کامپوزیت ورقه ای خواص فوق العاده ای را به این ماده می بخشد و با توجه به این امر در صنایع مختلف می توان از آن استفاده کرد. البته با بکاربردن متریال های مختلف در ورق کامپوزیت این روزها در صنایع مختلف استفاده از این ورق بسیار رایج است. ما در ادامه به معرفی بیشتر ورق کامپوزیت پلیمری خواهیم پرداخت و در این رابطه توضیحاتی را برای شما ارائه خواهیم کرد.

معرفی ورق کامپوزیت پلیمری

کامپوزیت پلیمری بر طبق مواد پلیمری ساخته می شود و مواد به کار رفته در این نوع ورق در واقع مواد رزین پلیمری است که نوعی پلاستیک تقویت شده مولکول های درشت می باشد. ماتریس بکار رفته در ورق کامپوزیت پلیمری نیز دو نوع پلیمر اصلی ترموپلاست و پلیمرهای ترموست است. این مدل از ورق کامپوزیت با توجه به خواص و ویژگی های فوق العاده ای که دارد نسبت به سایر ورق های کمپوزیت کاربرد بیشتری دارد.

مزیت های ورق کامپوزیت پلیمری

ورقه های کامپوزیت در واقع از مواد پلیمری ساخته شده اند و به همین دلیل دارای خواص و مزایای زیادی نیز هستند. برای درک بیشتر این موضوع در ادامه مهم ترین مزایای ورق کامپوزیت را بیان خواهیم کرد.

مزیت های ورق کامپوزیت پلیمری

 

 

  • این مدل از ورق کامپوزیت با داشتن انعطاف پذیری بالا امکان ساخت سازه های مختلف را فراهم می کند.
  • از مهمترین مزیت ورق کامپوزیت می توان به حجم پایین، ضخامت کم و وزن سبک آن اشاره کرد.
  • ورق کامپوزیت پلیمری در برابر حرارت پایداری و مقاومتی خوبی از خود نشان می دهد.
  • در برابر شرایط آب و هوایی از جمله بارش برف و تغییرات دمایی نیز مقاومت بالایی دارد.
  • در برابر سایش و خوردگی نیز از مقاومت و ماندگاری خوبی برخوردار است.
  • دارای استحکام کششی خوبی است و در برابر ضربه های مختلف نیز از خود مقاومت بالایی نشان می دهد.
  • ورق کامپوزیت پلیمری به عنوان یک عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • قیمت این ورق پلیمری نسبت به ورق های کامپوزیت سرامیکی و فلزی مناسب تر است.
  • با توجه به اجزای ساده ای که دارد در زمان کوتاه تری ساخته می شود.

کاربرد و ویژگی ‌های کامپوزیت های پلیمری

همان طور که از نام این ورق کامپوزیت مشخص است از پلیمر تولید شده است. از کاربردهای متنوع این ورق می توان در صنایع مختلفی از جمله صنایع ساختمان سازی، خودروسازی، ساخت ابزارهای نظامی، وسایل و تجهیزات پزشکی، تولید لوازم الکترونیکی و خانگی و همچنین ساخت هواپپیما اشاره کرد.

به طور مثال برای ساخت جت، ماهواره فضایی، نیروگاه بادی، پره های هواپیما و هلیکوپتر از ورق کامپوزیت پلیمری استفاده می شود. با توجه به حجم و وزن سبکی که کامپوزیت ورقه ای دارد از آن در صنایع مختلفی همچون صنعت هوا و فضا استفاده می شود. از کاربردهای دیگر کامپوزیت پلیمری می توان در ساخت بدنه ی خودروهای مسابقه، دوچرخه، قایق و پارو را نام برد.

در واقع استفاده از کامپوزیت پلیمری در صنایع مختلف به دلیل وزن و جرم کم آن است.

اجزای تشکیل دهنده در ورق کامپوزیت پلیمری

تا به اینجای متن به معرفی و کاربردهای ورق کامپوزیت پرداختیم حال نوبت به این می رسد که در رابطه با اجزای تشکیل دهنده این نوع ورق کامپوزیت نیز توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم.
اجزی تشکیل دهنده ورق کامپوزیت عبارت اند از:

  • مواد تقویت کننده

ورق‌های کامپوزیت، از دو بخش اصلی به نام‌های تقویت کننده و زمینه یا بستر تشکیل شده‌اند. اما منظور از تقویت کننده در اجزای بکار رفته در این ورق چیست؟ مواد تقویت کننده در واقع موادی هستند که موجب بالا بردن و تقویت خواص ورق های کامپوزیت‌ها می‌شوند. با بکارگیری از این تقویت کننده‌ها در اجزای تشکیل دهنده ورق کامپوزیت، ورق‌ها از استحکام بالاتری بهره‌مند می شوند و البته در برابر هرگونه سایش، حرارت، خوردگی و … نیز از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند. با توجه به این توضیحات در این قسمت از متن، می‌توان به این نتیجه رسید که میزان استحکام و مقاومت این ورق‌ها، تا حد زیادی به مواد تقویت کننده بکار رفته در این نوع از ورق های کامپوزیت بستگی دارد.

  • بستر ورق کامپوزیت

بخش دیگری از ورق کامپوزیت شامل بستر یا زمینه است که به دو نوع گرما سخت و گرما نرم دسته بندی می شود. بنابراین در صورتی که بستر کامپوزیت سخت باشد، به طور معمول از انعطاف پذیری کمتری برخوردار خواهد بود و البته استحکام و مقاومت آن بیشتر خواهد شد. این بدین معنی است که سازه جدیدی که تشکیل می شود در برابر شرایط محیطی تغییر شکل نخواهد داد.

البته برای بستر گرما سخت در این نوع ورق های کامپوزیت از موادی همچون رزین پلی استر، رزین وینیل استر، پلی ایمید، رزین اپوکسی، سیانات استر و فنولیک استفاده می شود. برعکس بستر گرما سخت، بستر گرما نرم کامپوزیت را منعطف تر می کند. از این مدل ورق های کامپوزیت با داشتن بستر گرما نرم در ساخت تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و ساختمان سازی استفاده می شود.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید:‌

ورق کامپوزیت سه بعدی

اجزای تشکیل دهنده در ورق کامپوزیت پلیمری

سخن پایانی

ورق کامپوزیت پلیمری در ترکیب خود موادی همچون وینیل استر، پلی‌استر، الیاف تقویت کننده، فیلرها و اپوکسی دارد. این نوع ورق های کامپوزیت دارای ویژگی هایی همچون مقاومت بالا، وزن سبک و اجرای ساده هستند به همین دلیل در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. کامپوزیت به معنی ترکیب چند ماده و عنصرهای مختلف در کنار هم است.

ترکیب شدن مواد مذکور در تهیه کامپوزیت ورقه ای خواص فوق العاده ای را به این ماده می بخشد و با توجه به این امر در صنایع مختلف می توان از آن استفاده کرد. البته با بکار بردن متریال های مختلف در ورق کامپوزیت این روزها در صنایع مختلف استفاده از این ورق بسیار رایج است. از کاربردهای متنوع این ورق می توان در صنایع مختلفی از جمله صنایع ساختمان سازی، خودروسازی، ساخت ابزارهای نظامی، وسایل و تجهیزات پزشکی، تولید لوازم الکترونیکی و خانگی و همچنین ساخت هواپیما اشاره کرد.

سوالات متداول

1- کدام یکی از کامپوزیت های پلیمری رایج تر هستند؟

از رایج ترین کامپوزیت پلیمری در صنایع می توان اپوکسی، پلی استال، فلوروپلیمرها و فنولیک ها را نام برد. رزین های اپوکسی استحکام بالا و انقباض کمتری دارند. این مدل از کامپوزیت های پلیمری به دلیل سختی و مقاومت در برابر آسیب های شیمیایی و محیطی شناخته شده اند.

2- منظور از کامپوزیت پلیمری چیست؟

کامپوزیت های پلیمری مواد پلیمری با تقویت کننده هستند که در این نوع ورق ها پلیمر به عنوان رزین زمینه ای عمل می کند که به بسته های تقویت کننده به راحتی نفوذ می کند و به آرماتور می چسبد.

3- کامپوزیت پلیمری در کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟

کامپوزیت های پلیمری در سال های اخیر به طور فزاینده ای در صنایع مختلف همچون صنایع خودروسازی، هوافضا و ساخت و ساز استفاده می شوند. افزایش آگاهی زیست محیطی در سراسر جهان در رابطه با مواد پلیمری، علاقه به استفاده از مواد کم تأثیر زیست محیطی مانند کامپوزیت های زیستی، سوخت های زیستی و … را در صنایع مختلف افزایش داده است.

4- مزیت های کامپوزیت های پلیمری چیست؟

کامپوزیت ها نسبت به مواد معمولی مانند فلز، چوب و چرم دارای مزیت های قابل توجهی هستند. کامپوزیت های پلیمری دارای استحکام کششی، استحکام خمشی، مقاومت فشاری، مقاومت ضربه ای و پایداری بالا هستند.

5- آیا بتن پلیمری از بتن قوی تر است؟

در مقایسه بین بتن پلیمری و بتن می توان بیان کرد که به طور معمول بتن پلیمری نسبت به بتن سیمانی پرتوان تر بوده و از طرفی عمر طولانی تری بدون نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و همچنین دارای مزایای دیگری مانند افزایش استحکام است. علاوه بر این نیز در برابر یخ زدگی و سایش بالا از خود مقاومت بالایی نشان می دهد.

Post a comment

Your email address will not be published.

× چه طور میتونم کمکتون کنم؟