مقایسه عملکرد انواع ورق کامپوزیت ضد حریق

محتوای جدول

ورق کامپوزیت ضد حریق که آن را با نام ورق کامپوزیت FR می شناسند در جهت افزایش ایمنی ساختمان در مقابل آتش سوزی تولید می شود. این ورق ها همانطور که از نامشان مشخص است در مقابل حریق مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. در ساخت این ورق های کامپوزیتی از مواد معدنی نسوز استفاده می شود. این نوع ورق ها دارای انواع مختلفی هستند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه عملکرد انواع ورق کامپوزیت ضد حریق بپردازیم.

بررسی عملکرد انواع ورق کامپوزیت ضد حریق

همانطور که در ابتدای متن نیز به این موضوع اشاره کردیم ورق های کامپوزیت ضد حریق در انواع گوناگونی موجود هستند که هر یک از آن ها نیز عملکرد متفاوتی دارند. در ادامه مدل های مختلف این ورق ها و عملکرد آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • ورق کامپوزیت A
    این نوع ورق متشکل از هیدروکسید منگنز و هیدرو کسید آلومینیوم با خلوصی بین ۸۸ تا ۹۰ درصد می باشد. این محصول مورد تایید استانداردهای معتبر جهانی است که از میان آن ها میتوان به ASTM و EN13501-1 اشاره نمود. از ورق کامپوزیت A میتوان در جهت ساخت نماهای خارجی سازه های صنعتی، هتل‌ ها، بیمارستان ها، تونل‌ها و ایستگاه‌ های زیرزمینی استفاده کرد.
  • ورق کامپوزیت B
    در این نوع ورق های کامپوزیت ضد حریق هسته اصلی دارای خلوصی حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد می باشد. این ویژگی باعث شده که در مقایسه با ورق کامپوزیت A دارای درصد خلوص کمتری باشد.

ورق کامپوزیت ضد حریق

ویژگی های ورق کامپوزیت ضد حریق

  • ورق های کامپوزیت ضد حریق دارای هسته معدنی نسوز هستند.
  • سطح این ورق ها حالتی صیقلی دارد.
  • در برابر نور فرابنفش خورشید مقاومت زیادی از خود نشان می دهند.
  • در برابر باران های اسیدی مقاومت زیادی دارند.
  • در مقابل پوسته شدن رنگ پایداری زیادی از خود نشان می دهند.

ورق کامپوزیت ضد حریق چه مزایایی دارد؟

ورق کامپوزیت ضد حریق دارای مزایای مختلفی است که در ادامه مهم ترین آن ها را بیان می کنیم.

  • وزن سبک و پردازش ساده
    این ورق ها دارای وزن سبکی هستند که باعث شده حمل آن ها راحت باشد. به دلیل وزن سبکی که این ورق های کامپوزیتی دارند می توانند تاثیر بسزایی در کاهش فاجعه در زمین لرزه‌ها داشته باشند. این نوع ورق های کامپوزیت علاوه بر وزن سبک پردازش ساده ای نیز دارند. این ویژگی باعث می شود که فرایندهای مختلفی مانند مسطح کاری، برش و نورد کردن به سادگی روی آن ها قابل انجام باشد. این پردازش آسان موجب می شود که نصب آن ها نیز بسیار ساده باشد و در نهایت تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها خواهد داشت.
  • نگهداری آسان
    از ورق های کامپوزیت ضد حریق در محیط هایی که آلودگی زیادی دارند نیز میتوان استفاده کرد. اگر این ورق ها کثیف شوند به سادگی و با کمک مواد شوینده طبیعی میتوان آن ها را تمیز کرد.
  • دیر سوزی
    چنانچه این مدل ورق های کامپوزیت را با نمونه های معمولی مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که بسیار دیرتر و به سختی شعله ور می شوند. لایه مرکزی این ورق ها متشکل از مواد پلی اتیلن غیر سمی می باشد و به دلیل ساختاری که دارد در برابر آتش مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهد.
  • عدم تصاعد گاز‌های سمی و خطرناک
    یکی از مهم ترین ویژگی های این ورق های کامپوزیتی عدم تصاعد گاز‌های سمی و خطرناک در زمان سوختن است. این ویژگی موجب شده که این محصولات از محبوبیت زیادی برخوردار باشند.
  • عایق سرما و گرما
    یکی از ویژگی های مهم ورق های کامپوزیت این است که عایق سرما و گرما هستند. این ویژگی باعث می شود که در برابر نفوذ سرما و گرما همانند یک پوشش مقاوم عمل کنند. خاصیت عایق بودن این محصولات موجب شده که انتخاب مناسبی برای نمای ساختمان باشند.

اهمیت استفاده از ورق کامپوزیت ضد حریق برای امنیت ساختمان

همانطور که می دانید موضوع امنیت ساختمان در زمان آتش سوزی از اهمیت زیادی برخوردار است. مشکلاتی مانند سوختن مصالح در زمان کوتاه و گدازه‌ای شدن آن ها می توانند ایمنی یک ساختمان را تا حد زیادی کاهش دهند.

آیتم های مختلفی در جهت افزایش ایمنی یک سازه در مقابل آتش سوزی استفاده می شوند که هر یک از آن ها نقش مهمی را ایفا می کنند. یکی از این آیتم ها کامپوزیت های ضد حریق هستند. این ورق ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که موجب می شوند در زمان آتش سوزی مقاومت خوبی از خود نشان دهند. این ورق ها متشکل از یک هسته و دو لایه آلومینیومی در اطراف هستند. متریال به کار رفته در ساخت این ورق های کامپوزیتی انعطاف پذیری و شکل پذیری فوق العاده ای را در آن ها ایجاد کرده است.

اهمیت استفاده از ورق کامپوزیت ضد حریق برای امنیت ساختمان

سخن آخر

در این مطلب به مقایسه عملکرد انواع ورق کامپوزیت ضد حریق پرداختیم. این نوع ورق های کامپوزیت دارای ویژگی های خاصی هستند که باعث شده در میان سایرین متمایز شوند. استفاده از این ورق ها روز به روز در حال افزایش است و در مکان های مختلفی میتوان آن ها را به کار برد. برای خرید ورق کامپوزیت ضد حریق با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت با ما تماس بگیرید. اگر پرسشی در زمینه این ورق های کاربردی دارید کارشناسان ما به طور کامل شما را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول

1.قیمت ورق کامپوزیت ضد حریق چقدر است؟

قیمت این ورق ها با توجه به نوع آن ها مشخص می گردد. از آن گذشته عواملی مانند خصوصیات ورق ها، ابعاد و نوسانات نرخ ارز نیز در قیمت آن ها تاثیر دارند.

2.طرح و رنگ بندی ورق های ضد حریق به چه صورت است؟

این نوع ورق های کامپوزیت نیز مانند سایر ورق ها دارای طرح ها و رنگبندی های مختلفی هستند. در زمان خرید این ورق ها با محدودیت رنگی مواجه نیستید و در طیف گسترده ای از رنگ ها تولید و به بازار عرضه می شوند.

3.منظور از کامپوزیت ضد حریق با تاییدیه آتشنشانی چیست؟

این ورق های کامپوزیت مورد تایید وزارت مسکن راه و شهر سازی و سازمان آتش نشانی قرار گرفته اند. کامپوزیت هایی مورد تایید این مراکز قرار می گیرند که متریال و نحوه ساخت آن ها با نمونه های موجود در وزارت مسکن و شهرسازی یکسان باشد.

Post a comment

Your email address will not be published.

× چه طور میتونم کمکتون کنم؟