خرپا چیست + آشنایی با انواع خرپا در ساختمان

محتوای جدول

برای آن که بدانید خرپا چیست ، خوب است به این مسئله توجه داشته باشید که این سازه های فلزی مثلثی شکل را در انواع و مدل های مختلفی تولید می کنند. این سازه ها در ساخت انواع ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته و بسیار کاربردی هستند.

برای آشنایی با انواع خرپا در ساختمان، باید بدانید که این نوع سازه‌های فلزی از اعضایی با محورهای اصلی تشکیل شده اند. هدف اصلی از استفاده از این نوع سازه، افزایش دادن مقاومت ساختمان در برابر بارهای خارجی می باشد. همچنین برای پوشاندن دهانه های بزرگ نیز از این نوع سازه های فولادی استفاده می کنند. در ساخت این سازه ها از مواد اولیه و متریال های نسبت کمی استفاده شده و به نیروی کمی برای ساخت نیاز دارند. از این رو ساخت این نوع سازه ها و به کار گیری آن ها در سازه های مختلف بسیار مقرون بصرفه و اقتصادی می باشد.

این محصولات در موارد مختلفی به کار گرفته می شوند. معمولا در ساخت سقف واحدهای صنعتی یک طبقه، سقف ساختمان های چند طبقه و همچنین سقف های بلند از این نوع سازه های فلزی استفاده می کنند. در این موارد هدف اصلی از به کار گیری این نوع سازه، افزایش استحکام سازه در برابر بار های گرانشی می باشد. در برخی موارد نیز مهندسین سازه از این نوع سازه فولادی با هدف افزایش مقاومت در برابر بار های جانبی استفاده می کنند. ساخت ساختمان، دیوار ها در آپارتمان های چند طبقه و تیرهای بلند افقی در سالن های بزرگ صنعتی از جمله مهم ترین مواردی هستند که از این نوع سازه ها در ساخت آن ها به کار گرفته می شود. در ادامه مطلب از سایت پرمیوم باند با ما همراه باشید.

انواع نیرو های اعمال شده به خرپا

در ابتدا خوب است که با نیرو های اعمال شده به این نوع سازه ها بیش تر آشنا شویم. این نیرو ها یکسان نبوده و در ساختمان های مختلف با هم متفاوت می باشند. نوع و میزان بار وارد شده به این سازه ها به نوع کاربری که برای آن ها در نظر گرفته اید، بستگی دارند.
این نوع بارها گاهی اوقات ساکن بوده و برخی مواقع نیز متغیر می باشند. مهم ترین انواع بارهایی که به این نوع سازه ها وارد می شوند، عبارتند از:

در ساختمان ها دو نوع بار مرده و بار زنده به سازه ها اعمال می شوند. منظور از بار های زنده در این مبحث، بار هایی هستند که به ساختمان وارد شده و متغیر می باشند. در مقابل این بار ها، بار های مرده قرار دارند که کاملا ثابت بوده و تغییر نمی کنند.

  • بار مرده

این نوع بار شامل بار مرده روکش ها، بار تیرک ها، وزن خود خرپا و وزن داربست ها می شود. وزن هواکش و مجاری مربوط به تامین سیستم تهویه مناسب نیز از دیگر نمونه های این نوع بار می باشند.

  • بار زنده

انواع نیرو های اعمال شده به خرپا

این نوع بار شامل نیروی گرانشی می باشد که از طریق تردد کاربران، انتقال اسباب و وسایل و … به ساختمان وارد می شود. البته بار برف، بار های زنده جرثقیل در خرپا ها نیز جزو همین بار محاسبه می شوند.

  • نیروی باد

وزش باد می تواند به عنوان یک بار اضافه بر ساختمان معرفی شود. این نوع بار می تواند در خلاف جهت نیروی گرانشی زمین به سازه وارد شده و گاهی اوقات سبب بازگشت نیرو و اعضای خرپا شود.

  • بار ناشی از زلزله

این بار به طور مستقیم به وزن ساختمان ها بستگی دارد. معمولا در ساختمان های سبک صنعتی این نوع بار لحاظ نمی شود و این نوع بار بیش تر در ساختمان هایی محاسبه می شوند که وزن پشت بام زیادی دارند.

انواع خرپا در ساختمان

آشنایی با انواع خرپا در ساختمان به شما کمک می کند تا بتوانید نمونه مناسب از این سازه ها را در موارد مختلف به کار ببرید. در حالت کلی این سازه فولادی را در انواع مختلفی می سازند که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند.

  • خرپا ساده

این نمونه از خرپا ها شامل یک مثلث منفرد می شوند که متشکل از خرپا و تیرچه سقفی هستند.

  • خرپا مرکب

از اتصال و ترکیب دو و یا چند خرپا ساده این نوع سازه ها به وجود می آیند.

  • خرپای مبهم و پیچیده

این نمونه از خرپاها به گونه‌ای ساخته شده اند که هیچ یک از شرایط خرپای ساده و مرکب را ندارند.

انواع خرپا در ساختمان

  • خرپای مسطح

همه اعضا در این نوع خرپا در یک صفحه دو بعدی قرار داده می شوند. این نوع خرپا ها معمولا در ردیف ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سازه ها همچنین به صورت موازی برای ایجاد سقف، پل و … نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

  • خرپای قاب فضایی

این نوع خرپا ها در نقطه مقابل خرپا های مسطح قرار می گیرند. این نوع سازه های فولادی یک چارچوب سه بعدی از مثلث های متصل می باشد.

کلام آخر

یافتن پاسخ این سوال که خرپا چیست به افراد کمک می کند تا بتوانند با کاربری این نوع سازه ها بیش تر آشنا شده و در جهت درستی از آن ها استفاده کنند. این نوع سازه های فولادی به شکل مثلث بوده و در انواع و اندازه ها مختلفی تولید می شوند. این نوع سازه ها در جهت افزایش مقاومت ساختمان در برابر بار های وارده ساخته شده و مطابق با استاندارد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

سوالات متداول

  1. اشکال مختلف خرپا را معرفی کنید؟ این نوع سازه ها را در اشکال مختلفی مانند خرپای پرات، خرپای وارن، خرپای نور سبک، خرپای پادشاه، ملکه و تخت تقسیم بندی می کنند.
  2. برای متصل کردن اعضای خرپا به یکدیگر از چه اتصالاتی استفاده می کنند؟ برای این کار از پیچ و مهره استفاده کرده و در برخی مواقع نیز از جوشکاری برای انجام این کار استفاده می کنند.
  3. خرپا ها به صورت صنعتی تولید می شوند یا با نیروی دست آن ها را می سازند؟ امروزه این نوع سازه ها را به صورت صنعتی و در کارخانه ها تولید کرده و از هیچ گونه نیروی دستی برای ساخت آن ها استفاده نمی کنند.
اگر مطلب برایتان مفید بود لطفا به آن امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

× چه طور میتونم کمکتون کنم؟