درز انقطاع و محاسبه آن

محتوای جدول

در خیابان ها حتما دیده اید که بین دو ساختمان مجاور یک فاصله کمی وجود دارد. شاید برایتان تا به حال سوال پیش آمده باشد که این فاصله ها به چه منظور ایجاد می شوند. یا این که بخواهید با نحوه تعیین مقدار مناسبی از این فاصله بین دو ساختمان آشنا شوید. این فاصله عمودی را با اصطلاح درز انقطاع معرفی می کنند.

درز انقطاع یکی از اصطلاحات مهم در صنعت ساختمان می باشد که به طور کامل با آن آشنا می شویم. این درز که یک فاصله عمودی میان دو ساختمان می باشد، با هدف خاصی ایجاد می شود. البته در اغلب موارد پس از ساخت دو ساختمان این فاصله باید پر شود. در غیر این صورت این فضای باز مکانی برای لانه سازی پرندگان شده و به زیبایی ساختمان ها و شهر آسیب وارد می شود. دقت داشته باشید که این فضای خالی را باید با متریال هایی ترد و ارتجاعی که مقاومت کمی دارند پر کنید. برای این کار می توانید از مواد پر کننده ای به نام فیلر استفاده کنید. این محصولات حاوی الیاف گیاهی، چوب پنبه و ترکیبات آسفالتی بوده و می توانند فضای باز ایجاد شده را با حالت ارتجاعی مناسبی پر کنند. امروزه حتی اگر کنار ساختمان شما یک زمین خالی باشد نیز باید این فاصله در هنگام اجرای سازه رعایت شود. برای بستن این درزها از ورق کامپوزیت هم استفاده میشود با ما تا انتها همراه باشید.

درز انقطاع چیست؟

برای آشنایی با درز انقطاع خوب است که ابتدا منظور از این عبارت را بدانیم. این واژه به فاصله که در صنعت ساختمان بین دو سازه ایجاد می کنند، گفته می شود. این فاصله با هدف جلوگیری از آسیب های ناشی از زلزله، انبساط و انقباض ساختمان و دیگر عوامل محیطی ایجاد می شود. این فاصله به صورت عمودی بین دو ساختمان و یا دو بخش از یک سازه ایحاد می شود. هدف اصلی از ایجاد این فاصله آن است که از آسیب های احتمالی ناشی از حرکت نسبی ساختمان ها جلوگیری شود.
این نوع حرکت ها در ساختمان های مختلف معمولا در اثر تغییرات دمایی و یا زلزه ایجاد شده و آسیب های زیادی به هر دو ساختمان وارد می کند. از این رو یک فاصله استاندارد بین ساختمان ها ایجاد می کنند تا از بروز این مشکلات و آسیب ها جلوگیری شود.

درز انقطاع چیست

محاسبه درز انقطاع

حال که با مفهوم درز انقطاع آشنا شدیم، خوب است که از نحوه محاسبه آن نیز مطلع شویم. نحوه محاسبه این فاصله در ساختمان هایی تا ۸ طبقه با نحوه محاسبه آن در ساختمان های بیش از ۸ طبقه متفاوت می باشد.

  • درز انقطاع ساختمان تا ۸ طبقه

در این ساختمان ها باید با پیش بینی فاصله مناسب، فونداسیون کار اجرا شود. در این روش فاصله هر طبقه از مرز زمین کناری حداقل ۵ هزارم ارتفاع آن از روی تراز پایه می باشد. برای محاسبه فرمول درز انقطاع در این روش از فرمول زیر استفاده می کنند.
0.005h = x

  • درز انقطاع ساختمان بیش از ۸ طبقه

برای تعیین این فاصله در ساختمان هایی با بیش از ۸ طبقه از روش دیگری باید استفاده کرد. در این روش این فاصله از طریق تغییر مکان جانبی غیر خطی در طبقه و در نظر گرفتن پی دلتا محاسبه می شود. در نهایت نیز از طریق جذر مجموع مربع های دو عدد به دست آمده برای محاسبه این فاصله استفاده می کنند.

محاسبه درز انقطاع

درز انقطاع در فونداسیون

می خواهید با نحوه اجرای درز انقطاع بیش تر آشنا شوید؟ این درز ها باید برای اجرای ستون ها و جاگیری آن ها در فونداسیون مورد توجه قرار گیرند. این فاصله را در قسمت فونداسیون می توان با خاک و یا دیگر مصالح مناسب پر کرد. حال اگر ساختمانی بخواهد در کنار سازه شما اجرا شود با دو شرایط مختلف در این زمینه روبرو می شود. در شرایطی که این ساختمان زیر زمین داشته باشد، نیازی به اجرای دیوار حائل نبوده و می توان این درز را در نظر گرفت. در شرایطی که زیر زمین نداشته و خاک باشد، برای جلوگیری از ریزش این خاک باید دیوار حائل را در این درز اجرا کنند. کنترل این فاصله در ساختمان های بتنی با ساختمان های فلزی متفاوت می باشد.

درز انقطاع در پلان

درز انقطاع در پلان

طبق قانون و مقررات ملی ساختمان این فاصله در همه پلان های ساختمان وجود ندارد. درز انقطاع فقط در برخی از این پلان ها مشاهده می شود. علت این امر آن است که ساختمان هایی بالای ۱۲ متر یا حداقل ۴ طبقه باید این فاصله را با ساختمان کناری خود رعایت کنند. این فاصله با نمایش یک فضای خالی در پلان مشخص می شود. البته نحوه نمایش و محاسبه عرض این درز ها در ساختمان های بتنی با ساختمان های فولادی متفاوت است. در ساختمان های فلزی این فاصله باید در زمان اجرا آرماتوربندی و نصب بیس پلیت ستون ها انجام گیرد. در ساختمانی های بتنی نیز این اقدام در زمان آرماتوربندی و اجرای ریشه ستون و پیش از بتن ریزی انجام می شود.

درز انقطاع در پلان

 

بستن درز انقطاع ساختمان

پس از آن که ساختمان های مجاور تکمیل شدند، لازم است که این فاصله ایجاد شده پوشانده شود. با انجام این کار از ورود و لانه سازی پرندگان جلوگیری شده و شرایط برای انباشته شدن آشغال و آأودگی ها فراهم نمی شود. از طرفی از ورود آب باران و برف به این درز جلوگیری شده و در نتیجه احتمال نم دادن ساختمان در این قسمت ها کاهش می یابد. برای انجام این کار از متریال های مختلفی می توان استفاده کرد. برخی از افراد این کار را با ورق های گالوانیزه و یا ورق کامپوزیت انجام می دهند. بعضی دیگر نیز این فاصله را با استفاده از توری و یا یونولیت و سیمان پوشش می دهند. بستن این درز انقطاع در ساختمان ها به دلایل زیر امری کاملا ضروری می باشد:

  • گرفتن پایان کار

یک ساختمان برای گرفتن پایان کار باید حتما این کار را انجام دهد. در صورت بسته نبودن این فاصله، هرگز پایان کار به ساختمان مربوطه داده نمی شود.

  • حفظ زیبایی نما

اگر این فاصله را نبندید، بر روی زیبایی نما تاثیر منفی گذاشته و از زیبا جلوه کردن آن جلوگیری می کند.
این فاصله مکان مناسبی برای زندگی پرندگان، گربه، سگ و یا حتی موریانه و حشرات می شود. از این رو باید حتما این درز را بسته و به خوبی پوشش دهید.

بستن درز انقطاع ساختمان

 

بستن درز انقطاع ساختمان با ورق کامپوزیت

همان طور که گفتیم برای بستن این فاصله از متریال های مختلفی می توان استفاده کرد. یکی از بهترین و استاندارد ترین نمونه از این مصالح، ورق‌های کامپوزیت هستند. معمولا درز انقطاع ایجاد شده بین دو ساختمان را با این محصولات می پوشانند. این ورق ها عمر مفید پانزده ساله داشته و خاصیت ضد زنگ دارند. از این رو خرید و استفاده از آن ها کاملا اقتصادی و مقرون بصرفه می باشد. معمولا برای نصب این ورق ها به جای استفاده از داربست از طناب استفاده می کند. از این رو فرآیند نصب این محصولات نیز بسیار ساده بوده و در مدت زمان کوتاهی می توان این کار را انجام داد. این ورق ها قابلیت رنگ شدن داشته و می توان به راحتی آن ها را با رنگ نمای ساختمان یکسان کرد. مهم ترین مزیت های استفاده از این ورق ها عبارتند از:

  • عایق بودن در برابر رطوبت و دما
  • عدم احتمال پوسیدگی و یا تغییر شکل در شرایط آب و هوایی مختلف
  • طول عمر طولانی تر
  • قابلیت رنگ آمیزی
  • دوام بالا در برابر فشار و ضربه
  • هزینه نصب و اجرای مناسب

بستن درز انقطاع ساختمان با ورق کامپوزیت

 

قیمت پروفیل درز انقطاع

قیمت این پروفیل ها برای بستن درز انقطاع تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می شود. در حالت کلی این ورق ها دارای یک لایه پلی اتیلن بوده و دو طرف آن با دو لایه آلومینیوم پوشش داده شده است. این ورق ها در انواع و اقسام مختلفی تولید می کنند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصربفردی می باشند. همین امر سبب می شود تا قیمت این محصولات با هم متفاوت باشند. از طرفی این ورق ها را در ضخامت های متفاوت و ابعاد گوناگونی تولید می کنند که این مسئله نیز در قیمت گذاری آن ها بسیار موثر است. برای اطلاع از قیمت روز این محصولات می توانید به سایت فروشگاهی پرمیوم باند مراجعه کنید. این مجموعه برترین و با کیفیت ترین نمونه از این ورق ها را تولید کرده و با کم ترین قیمت ها در اختیار مشتریان قرار می دهد. تنوع محصولات این فروشگاه بسیار زیاد بوده و نحوه ثبت سفارش در آن نیز ساده و راحت می باشد.

حداقل درز انقطاع چقدر است؟

میزان فاصله این درز انقطاع در ساختمان ها طبق استاندارد های خاصی تعیین می شود. این فاصله در کم ترین حالت ممکن باید ۵ سانتی متر باشد. حتی اگر در محاسبات این درز را با عرض کم تری نیز در نظر بگیرند، شما در زمان اجرا باید حداقل ۵ سانتی متر فاصله را ایجاد کنید. البته دقت داشته باشید که این فاصله باید بین دو ساختمان مجاور ایجاد شده و نیازی نیست در اجرای دیوار های حیاط نیز این فاصله رعایت شود.

علت درز انقطاع چیست؟

علت درز انقطاع چیست؟

همان طور پیش تر نیز به آن اشاره شد، درز انقطاع با هدف خاصی اجرا می شود. این درز بین دو ساختمان مجاور ایجاد می شود تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود. گاهی اوقات ساختمان در اثر زلزله، تغییرات دمایی و … با حرکت های جانبی مواجه شده و در این شرایط اهمیت این درز ها مشخص می شود. در این مواقع اگر فاصله مناسبی بین دو ساختمان مجاور ایجاد شود، با وجود این حرکت ها باز هم فشاری از یک ساختمان بر روی ساختمان مجاور وارد نمی شود. در نتیجه همه ساختمان هایی که در کنار هم قرار گرفته اند باید این فاصله در هنگام اجرای آن ها رعایت شده باشد. البته میزان این فاصله طبق استاندارد های خاص و با توجه به فاکتور های مختلفی تعیین می شود.

کلام آخر

ما شما را با درز انقطاع آشنا کردیم. این فاصله که برای جلوگیری از بروز آسیب بین دو ساختمان مجاور انجام می گیرد، باید پس از تکمیل سازه ها با متریال های مناسبی پر شود. یکی از مهم ترین نمونه از این مواد ورق های کامپوزیتی هستند. برای مشاهده و خرید این محصولات کافیست به سایت پرمیوم باند مراجعه کنید. این مجموعه برترین و با کیفیت ترین نمونه از این ورق ها را فراهم نموده و در قیمت های مناسبی در اختیار مشتریان قرار می دهد.

سوالات متداول

  1. چرا در اغلب موارد برای نصب ورق های کامپوزیتی از طناب استفاده می کنند؟
    زیرا، اجرای داربست و سپس باز کردن آن امری زمان بر و مشکل بوده و از این رو برای نصب این ورق ها معمولا از طناب کمک می گیرند.
  2. آیا ناظر ساختمان باید درز انقطاع در ساختمان مجاور را نیز مورد بررسی قرار دهد؟
    خیر، او وظیفه اجرای این درز در همان ساختمانی را دارد که نظارت آن بر عهده ی اوست.
  3. در نمای سنگ دو ساختمان در محل درز انقطاع باید چه نکته ای رعایت شود؟
    در این محل باید نمای سنگ دو ساختمان به هم نچسبند زیرا در اثر وقوع زلزله این سنگ ها شکسته شده و می ریزند.
اگر مطلب برایتان مفید بود لطفا به آن امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

× چه طور میتونم کمکتون کنم؟