آسیب نمای ساختمان و دلایل آن

محتوای جدول

شاید تا به حال با این سوال مواجه شده باشید که دلایل آسیب نمای ساختمان چیست؟ یا این که بخواهید به دنبال متریال هایی برای جلوگیری از بروز این مشکل باشید. در حالت کلی این نما ها با هدف حفظ دوام و پایداری و زیبا سازی ساختمان ها اجرا می شوند. این نما ها در برخی از موارد بر اثر عوامل مختلفی آسیب دیده و با مشکل مواجه می شوند.

آسیب نمای ساختمان و دلایل آن

قبل از آن که برای اجرای نما در ساختمان ها اقدام کنید، خوب است در این باره اطلاعاتی کسب کنید. معمولا این نما ها با هدف زیبا سازی فضای بیرونی ساختمان ها اجرا می شوند. این قسمت از ساختمان ها در معرض مستقیم نور خورشید قرار داشته و مستقیما با بارش باران و برق در ارتباط هستند. از این رو باید در انتخاب متریال مورد استفاده در این بخش از ساختمان ها باید دقت زیادی داشته باشید. این متریال ها پس از نصب ممکن است با آسیب های مختلفی مواجه شوند. برای اجرا در این قسمت از ساختمان ها از مصالح مختلفی می توان استفاده کرد. افراد از سیمان، آجر، سنگ، چوب، شیشه و … برای این کار استفاده می کنند. هریک از این مواد در کنار مزیت هایی که دارند با معایبی نیز همراه هستند. بهترین و مناسب ترین نمونه از این محصولات، ورق های کامپوزیتی هستند. این ورق ها طول عمر بالایی داشته و با آسیب خاصی مواجه نمی شوند. از این رو می توان گفت که این متریال ها برای نصب در نمای خارجی ساختمان ها بسیار مناسب هستند.

دلایل آسیب دیدن نمای ساختمان

آسیب نمای ساختمان ممکن است در اثر عوامل مختلفی بروز کند. گاهی اوقات متوجه می شوید که این نما ها خراب شده و با آسیب هایی مواجه شده است. مهم ترین دلایل بروز این مشکلات عبارتند از:

  • نشست جزئی و یا کلی ساختمان
  • آتش سوزی به خصوص در نما های کامپوزیتی و فلزی
  • یخبندان و انجماد آب
  • وجود رطوبت اضافی موجود در نما یا سطح زیر کار
  • شوره زدگی و یا سولفاته شدن در اثر استفاده از آب حاوی مواد سولفاتی
  • انبساط و انقباض و یخ زدن و ذوب شدن های متوالی آب
  • اختلاط نامناسب ترکیبات و اجزا در نما های بتنی و سیمانی
  • ترک خوردگی و به طور کلی آسیب دیدگی سطح زیر کار
  • استفاده از نوسان بالای دما برای گیرش سریع اندود ها و ملات های به کار رفته در نمای ساختمان

دلایل آسیب دیدن نمای ساختمان

 

ارتباط بین نوع نما و آسیب بوجود آمده

نوع نما می تواند تاثیر زیادی در این آسیب های به وجود آمده داشته باشد. در حالت کلی می توان گفت که آسیب نمای ساختمان ها به نوع متریال به کار رفته در آن ها بستگی دارد.

  • آسیب های مربوط به نمای شیشه ای

اگر در اجرای این نما ها از شیشه استفاده شود ممکن است با آسیب های مختلفی مواجه شود. این نوع نما ها در برابر آتش و زلزله مقاوم نبوده و در این شرایط به سرعت آسیب می بینند. از طرفی این نوع نما ها ممکن است باعث بروز آلودگی صوتی در فضا های داخلی شده و به دلیل احتمال ترک خوردن و شکستن، خرید آن ها مقرون به صرفه نیست.

  • آسیب ها در نمای سرامیکی

آسیب نمای ساختمان در این نوع متریال ها شامل موارد مختلفی می باشد. این نوع نما ها در برابر تغییرات ناگهانی دما به سرعت آسیب می بینند. از این رو در سرمای شدید و یا گرمای بیش از حد، احتمال ترک خوردن، تغییر شکل و رنگ پریدگی در آن ها وجود دارد.

  • آسیب نمای سنگ تراورتن

درون این نوع سنگ ها تخلخل هایی وجود دارد که آب درون آن ها قرار می گیرد. در نتیجه آب در فصل سرما در این حفره ها نفوذ کرده و یخ می زند. این امر می تواند شرایط را برای آسیب دیدگی و شکستن این سنگ ها فراهم کند. از طرفی این سنگ ها رنگ و طرح های محدودی داشته و برای نصب در محیط های معتدل و مرطوب اصلا مناسب نیستند.

  • آسیب های نمای آجری

اگر می خواهید برای اجرای نمای خود از این ماده استفاده کنید، خوب است که با آسیب نمای ساختمان در این شرایط نیز آشنا شوید. این متریال ها در معرض کپک و قارچ قرار داشته و قابلیت جذب آلودگی هوای بسیار زیادی دارند. علاوه بر این، در اثر تغییرات دمایی شکل ظاهری آن به سرعت تغییر کرده و نیاز به شستشو های متوالی دارد. این مواد وزن بالایی داشته و با گذشت زمان در جداره آن ها حفره های ریزی ایجاد می شود.

  • آسیب ها در نمای چوبی

این متریال ها در برابر آب و رطوبت مقاوم نبوده و ممکن است به سرعت دچار پوسیدگی شوند. از طرفی احتمال نفوذ و رشد حشرات، باکتری و میکروب ها در درون بافت این متریال ها وجود دارد. این مواد در برابر آتش سوزی نیز مقاوم نبوده و ممکن است به سرعت بسوزند.

 

مزیت استفاده از ورق کامپوزیت پرمیوم باند در نما

حال که با علل آسیب نمای ساختمان آشنا شدیم، خوب است که به دنبال یک متریال مناسب برای اجرای نمای بسیار مقاوم باشید. برای این کار می توانید از ورق های کامپوزیت آن استفاده کنید. استفاده از این محصولات در نمای ساختمان ها می تواند با مزیت های زیادی برای افراد همراه باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • زیبایی و تنوع طراحی

این محصولات را در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید کرده و به بازار می فرستند. شما می توانید با استفاده از این نوع ورق ها نما های لوکس و بسیار زیبایی را برای ساختمان های خود اجرا کنید.

  • سبکی و مقاومت

این نوع متریال ها وزن سبکی داشته و در نتیجه بار مرده ساختمان ها را کاهش می دهند. از طرفی این محصولات در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، ضربه و خوردگی بسیار مقاوم هستند.

  • عایق بندی حرارتی و صوتی

این نوع ورق ها به کاهش انتقال حرارت کمک می کنند. از طرفی این محصولات عایق صوتی مناسبی بوده و به کاهش نویز محیطی و راحتی ساکنان نیز کمک بزرگی می کنند.

  • مقاوم در برابر آتش

برای جلوگیری از بروز آسیب نمای ساختمان در مقابل آتش می توان از این نوع ورق ها استفاده کرد. این محصولات با استفاده از هسته های ضد حریق تولید شده و بسیار مقاوم می باشند.

  • دوام و نگهداری

این محصولات به راحتی قابل تمیز شدن بوده و سطح صاف و غیر قابل نفوذی دارند. از طرفی در برابر تغییرات دمایی و تابش مستقیم نور خورشید بسیار مقاوم هستند.

  • نصب آسان

سیستم نصب این محصولات شامل زیر سازی آلومینیومی و پیچ و مهره های مخصوص می باشد. از این رو سرعت نصب بالایی داشته و هزینه های نصب آن ها بسیار کم است.

  • دوست دار محیط زیست

متریال به کار رفته در ساخت این ورق ها قابل بازیافت بوده و از این رو دوستدار محیط زیست هستند. از طرفی استفاده از این ورق ها به کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن نیز کمک می کنند.

  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی

این متریال ها در برابر مواد شیمیایی مختلف بسیار مقاوم هستند. از این رو برای جلوگیری از بروز آسیب نمای ساختمان می توان از این محصولات نیز استفاده کرد.

سخن نهایی

برای جلوگیری از آسیب نمای ساختمان از روش های مختلفی می تونید استفاده کنید. بهترین و مناسب ترین اقدامی که در این زمینه می توانید انجام دهید، استفاده از ورق های کامپوزیتی می باشد. برای شناخت بیش تر و خرید این ورق ها کافیست به سایت پرمیوم باند مراجعه کنید. این سایت تنوع بالایی از این ورق ها را تولید کرده و با مناسب ترین قیمت ها در اختیار مشتریان قرار می دهد.

سوالات متداول

  1. نما های سیمانی با چه آسیب هایی ممکن است مواجه شوند؟
    این نوع نما ها در مقابل برخی از مواد شیمیایی مقاوم نبوده و آسیب می بینند. همچنین احتمال جذب گرد و خاک و ترک خوردگی در این نوع متریال ها بسیار زیاد است.
  2. آیا کنیتکس در نمای ساختمان نیز می تواند با آسیب هایی مواجه شود؟
    بله، این متریال نیز در برابر نور خورشید مقاومت کمی داشته و در مقابل آتش سوزی مقاوم نیست.
  3. بهترین متریال برای اجرای نمای ساختمان کدام است؟
    بهترین مواد برای انجام این کار ورق های کامپوزیتی می باشند که بسیار مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارند.
اگر مطلب برایتان مفید بود لطفا به آن امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

× چه طور میتونم کمکتون کنم؟